sobota, 23 marca 2013

Gołąbki z ryżem


Długi czas zbierałam się do tego aby zrobić samej gołąbki. 
Bałam się, że nie wyjdą smaczne a poza tym są tak pracochłonne. 
 
I w końcu zdecydowałam się!!! 
 ...zmusiła mnie do tego sytuacja wyjazd z dala od rodzinnego domu i dobrego jedzonka :-). 
Wynik mojej pracy okazał się zaskakująco pozytywny :-) 
...choć miałam racje dość czasochłonne i pracochłonne danie. 
Ale naprawdę warto czasem zmusić się do wykonania czegoś trudniejszego!

Składniki:

1 duża biała kapusta
1kg mięsa mielonego wieprzowo-wołowego
200 ml rosołu (może być z kostki)
1 szkl. ryżu
 1 duża cebula
3 ząbki czosnku
1 jajo
sól, pieprz
majeranek
lubczyk
tymianek
oregano

Sos pomidorowy:
200 ml rosołu (może być z kostki) 
250 ml przecieru pomidorowego
1/2 małej cebuli
2 ząbki czosnku
śmietany
sól, pieprz
(można dodać mąki do zagęstnienia sosu)
 

 


  • Z kapusty wytnij głąb i wsadź całą kapustę (wyciętym do góry głąbem) do dużego garnka, zalej wrzącą wodą (z dodatkiem soli) aby woda przykrywała kapust i gotuj na małym ogniu.  
  • Po ok. 10 min delikatnie (aby nie porwać) ściągnij pierwsze warstwy podgotowanych liści, znów zanurz kapustę w gotującej wodzie po ok.6-8 min ściągnij kolejna warstwę liści, powtórz czynność do ostatniego liścia.
  • W miedzy czasie ugotuj ryż w osolonej wodzie w skróconym czasie gotowania ok.8-10 min. Po ugotowaniu ryż dobrze odcedź!!
  • Na patelni na niewielkiej ilości oleju poddusić cebulkę drobno posiekaną.
  • W dużej misce dokładnie wymieszaj mięso, podsmażoną cebule, ryż dobrze odcedzony!, jajo, zmiażdżony czosnek, następnie dobrze przyprawić solą, pieprzem i resztą ziół.
 
 
  • Z każdego liścia kapusty odetnij ostrym nożem zgrubiałą końcówkę (uważaj aby liści nie podrzeć) . 
 

 
  • Na każdy liść nałóż farsz i zawijaj w zgrabne gołąbki, tak aby farsz nie wyleciał. 
Ja zawijałam troszeczkę inaczej niż klasycznie to się robi i ta forma przypadła mi do gustu. Najpierw zawijałam farsz w liść (bez podwijania liści z boku) a później już w utworzonym rulonie wciskałam palcem do środka te części liścia które powinny być zawinięte. Uffff... mam nadzieje, że rozumiecie!!!
  • Dno garnka, w którym będziesz dusić gołąbki, wyłóż paroma niepotrzebnymi liśćmi kapusty.
  • Uformowane gołąbki kolejno układaj ściśle w garnka i podlej 1/2 szklanki bulion.
  • Gotuj gołąbki pod przykryciem na małym ogniu ok. 1 godziny.
 Przygotowanie sosu:
  • W garnku poddusić drobno posiekaną cebule.
  • Następnie do garnka dolej rosół, przecier pomidorowy, zmiażdżony czosnek i dopraw sola oraz pieprzem, wymieszaj.
  • Gotuj bez przykrywki ok. 15 min
  • Ja jeszcze to wszystko miksuje aby nie było grudek z cebuli (ale nie jest to konieczne)
  • Dopraw dowolna ilością śmietany (do śmietany możesz dodać łyżeczkę mąki i dokładnie wymieszać aby sos był gęstszy)
Gołąbki wyłóż na talerz polej sosem pomidorowym oraz udekoruj natką pietruszki i gotowe!
Smacznego ...Palce lizać!!
 

2 komentarze:

  1. Hm... pycha! A ja jadłam nadziewane papryki może też zawitają na blogu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja droga Joanno pewnie pewnego dnia się pojawi przepis na ten, ze smakołyk ale szczerze zachecam do przyządzenia klasycznych gołabków ;-)

      Usuń